Stuguflåten bru

Stuguflåten bru over Rauma
Jeg sendte en epost her en dag til Biblioteket ved Jernbaneverket for å få svar på min farfar sin deltakelse i utbygginga av Raumabanen. Og fikk svar fra Norsk Jenbanemuseum, med kopier av artikler og et flott hefte som vedlegg. Han var assistentingeniør på anlegget fra 1913-18.
Der leste jeg også om Stuguflåtten bru. Et byggverk som liksom ikke ruver og teller så mye idag. Men, det skjuler seg storhet på bortgjemte steder. Hør: Hovedspennet er på 30 meter og et hvelv på 10,6 meter på søndre side. 12 mann startet bygginga av stillaset i mars 1921 og det var revet ned i november året etter.  I august startet muringa av steinen som var hogd ut av fjellet. Det var millimeterpresisjon mellom stillas og steinblokker, for brua er selvbærende. Bare stillaset var et byggverk i seg selv. Det gikk med 20 000 arbeidstimer til en kostnad av 48 000 kroner. Altså en timelønn på kr.2,40. Frakt og materialer til stillaset  kostet 52 000 kroner. Det tok nok også noen arbeidstimer å hogge ut all steinen fra fjellet for hånd, frakte den til brustedet og legge den til på stillaset.

Mot slutten av krigen ledet Joachim Rønneberg operasjon Fieldfare i Tafjordfjellene på Sunnmøre. Gruppa bygde og bodde i Fieldfarehytta i Skjåk.  Med base i Fieldfarehytta skulle Rønneberg og to andre, Birger Strømsheim fra Gunnerside og Olav Aarsæther, rette angrep mot Raumabanen. Gruppen ble sluppet i mars 1944 og tilbrakte nesten et år i fjellet før de sprengte Stuguflåten bro i begynnelsen av januar 1945. Tre ukers stopp på Raumabanen ble resultatet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bookmarks

Oldemor 104 år

Brukseieren